torstai 2. lokakuuta 2008

Elämän puolelle


2.10.08

En tainnut mainitakaan tätä kirjaa, John Hunter: Elämän puolelle, jonka sain kaupanpäälisenä 10.9.08 Seppo Juntusen kokouksen yhteydessä, kun ostin sen viulistin CD:n. Kirja ei aluksi kiinnostanut minua lainkaan. Siksi kai, että kirjapöydän myyjä sanoi sen olevan erinomaista luettavaa homoille. Ottaessani kirjan vastaan, ajattelin kai lähinnä voivani antaa sen yhdelle tuntemalleni homolle, Ramille (nimi muutettu), joskus, kun näen häntä koiran ulkoilutusreissulla. Sitten selasin kirjan takakannen tekstiä ja siinä sanottiin, että kirjoittaja on HIV-positiivinen ja kirjasta olisi apua aidsia sairastaville. Siispä päätin ostaa toisen kirjan jossain vaiheessa Anulle (nimi muutettu), jolla on aids.

Kirjasta kerrotaan mm. sivulla
  • Elämän puolelle-kirja

  • Rupesin kuitenkin lukemaan kirjaa, koska en halua antaa eteenpäin näille ihmisille mitään, mistä en itsekin ole selvillä.

    Kirjahan osoittautuikin antoisaksi luettavaksi kenelle vain - niin tosin takakannen teksti ilmoittaakin. Joka tapauksessa kirjassa on mm. aukeama, joka on oikea aarre. Siihen on listattu Raamatun kohtia, yhteensä 69 kohtaa, jotka ilmoittavat kristitylle, KUKA USKOVA IHMINEN ON KRISTUKSESSA. Listasta voi ammentaa sydämen lääkettä jokaiselle päivälle. Tässä muutama esimerkki:

    KUKA OLEN KRISTUKSESSA( Sivun otsikko, sivu 25)

    MINÄ OLEN:

    kohta 10) Ylenemässä, en alenemassa. (5. Moos. 28:13, vuoden 1933 suomennos)

    Ja Herra tekee sinut pääksi eikä hännäksi; sinä aina vain ylenet etkä koskaan alene, jos tottelet Herran, sinun Jumalasi, käskyjä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, että ne tarkoin pitäisit, etkä...

  • Raamatun käännökset


  • kohta 15) Voitokas (Ilm. 21:7)

    Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. (1938 käännös)

    Tämä on voittajan palkinto. Minä olen hänen Jumalansa, ja hän on minun poikani. (1992 käännös)

    kohta 21) Sinetöity luvatulla Pyhällä Hengellä (Ef.1:13)

    Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti (1938)

    Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin. Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne. (1992)

    kohta 27) Vapaa tuomiosta (Room.8:1)

    Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. (1938)
    Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. (1992)

    kohta 32) Jumalan perheeseen kuuluva, samaan kansaan kuin pyhät. (Ef. 2:19)

    Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä (1938)
    Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät.(1992)

    kohta 43) Jumalan kutsuma (2. Tim. 1:9)

    ...hän, joka on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsumuksella, ei meidän tekojemme mukaan, vaan oman aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa ennen ikuisia aikoja (1938)

    Hän on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsullaan, ei meidän tekojemme perusteella vaan oman päätöksensä ja armonsa mukaisesti, jonka hän jo ennen aikojen alkua soi meille antamalla meille Kristuksen Jeesuksen (1992)

    kohta 49) Jeesuksen haavojen kautta parantunut. (1. Piet. 2:24; Jes. 53:6)

    joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut". (1938)

    Itse, omassa ruumiissaan, hän "kantoi meidän syntimme" ristinpuulle, jotta me kuolisimme pois synneistä ja eläisimme vanhurskaudelle. "Hänen haavansa ovat teidät parantaneet." (1992)
    Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. (1933)

    Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen.(1992)

    Tässä jotain kohtia siitä, mitä ihminen on, kun hän on Kristuksessa. Lisäksi aukeamalta löytyvät
    seuraavat kohdat:
    mitä MINULLA ON, mitä MINÄ VOIN, mitä MINUSSA ON, mihin MINÄ RIENNÄN, mitä MINÄ ja mitä MINUN ELÄMÄNI on Kristuksessa. Yhteensä 69 kohtaa.

    Kirja on jonkinlainen työkirja. Olen nyt alkanut samalla Raamattua lukien käydä kirjaa sivu sivulta lävitse.

    Jatkan ehkä kirjan esittelyä tuonnempana, nyt pitää jatkaa päivän ohjelmaa. Olemme menossa jälleen kaupungille.

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti